نماینده هندیجان عنوان کرد؛

تصویب طرح توسعه بندر سجافی / فکری برای ترخیص کالاهای ممنوعه شود

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام خمینی(ره) در مجلس از تصویب طرح توسعه بندر سجافی هندیجان خبر داد و گفت: بر این اساس ۹ و نیم هکتار به محوطه بندر افزوده می‌شود.

حبیب آقاجری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به موقعیت شهرستان هندیجان اظهار کرد: هندیجان جنوبی‌ترین شهرستان‌ خوزستان است و بخش زیادی از مردم هندیجان از طریق صیادی و تجارت در این شهر امرار و معاش می‌کنند و زمانی که گمرک فعال باشد و صادرات و واردات انجام شود، در نهایت چرخه اقتصادی در بازار صورت می‌گیرد بنابراین فعالیت بندر سجافی در اشتغال منطقه موثر خواهد بود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بندر سجافی افزود: از مشکلات موجود در بندر سجافی هندیجان توسعه بندر، لایروبی، خرید تجهیزات از قبیل آتش‌خوار، تجهیزات آتش‌نشانی و شناور غریق نجات است که این مشکلات در حال پیگیری هستند.

آقاجری تصریح کرد: در حال حاضر طرح توسعه بندر به تصویب رسیده است و مقرر شده ۹ و نیم هکتار به محوطه بندر افزوده شود. در این راستا طول اسکله نیز دو برابر می‌شود و در رابطه با خرید تجهیزات آتش‌خوار، آتش‌نشانی و شناور نجات غریق، طرح‌هایی تصویب شده است که در دست اقدام هستند.

وی بیان کرد: با توجه به قانون و مقرراتی که سازمان بنادر دارد باید آتش‌خوار در داخل کشور ساخته شده باشد و از این نظر ممکن است نصب آتش‌خوار، زمان‌ ببرد و یک یا دو سال طول بکشد اما بحث لایروبی و توسعه بندر پس از انجام مالکیت زمین و استعلامات انجام می‌شود و با این اقدامات در آینده نزدیک شاهد توسعه بندر سجافی خواهیم بود.

آقاجری اظهار کرد: اگر گمرک هندیجان در زیرمجموعه گمرک بندرامام باشد در فعالیت خود محدودیت پیدا می‌کند. در این زمینه گمرک هندیجان زیر مجموعه ناظر گمرکات استان قرار گرفته است. با این اقدام، قطعا فعالیت‌های آن توسعه پیدا می‌کند و ظرفیت‌های بندر بیشتر می‌شود. پس با توجه به افزایش این ظرفیت‌ها، مبادلات مرزی بیشتر می‌شوند و در نتیجه مردم می‌توانند فعالیت‌های بیشتری در بخش صادرات و واردات داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در بندرها بیان کرد: بحث ترخیص کالا از مشکلات موجود در بنادر است که فقط مختص گمرک هندیجان نیست بلکه در همه گمرکات کشور وجود دارد. بخشنامه‌ای در خصوص ممنوعیت یکسری کالاها با مارک مشخص وجود دارد که در حال حاضر تعداد زیادی لنج و شناور مملو از بار این مارک ممنوعه در بندر هندیجان و سایر بنادر ایران هستند که صاحبان این لنج‌ها و شناورها می‌گویند این بخشنامه به دست ما نرسیده است.

آقاجری افزود: از مسئولین مربوطه انتظار داریم جهت حل این مشکل اقدام کنند و با تعهد گرفتن از صاحبان این شناورها و یا دیگر روش‌ها، این بارها را ترخیص کنند. از جهت دیگر تراکم شناورها و لنج‌ها از نظر ایمنی شرایط خطرناکی ایجاد می‌کند. مثلا اگر در آنجا آتش‌سوزی رخ بدهد همه شناورها به خطر می‌افتند. بنابراین انتظار داریم مسئولین مربوطه هر چه زودتر راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند و نسبت به تخلیه این شناورها اقدام کنند.

412

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.