مسئول دفتر نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی:

عدم وجود بانک جامع اطلاعاتی یکی از نقاط ضعف حوزه ی اشتغال و کاریابی است

مسئول دفتر نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم وجود بانک جامع اطلاعاتی یکی از نقاط ضعف حوزه ی اشتغال و کاریابی است و زمانی می توان تصمیم گیری مطلوب انجام داد که بانک های اطلاعاتی جامعی از مهارت افراد جویای کار در دست باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، مندنی قنواتی روز سه شنبه در نخستین جلسه شورای مهارت شهرستان اظهار کرد: عدم وجود بانک جامع اطلاعاتی یکی از نقاط ضعف حوزه ی اشتغال و کاریابی است.

وی ادامه داد: زمانی می توان تصمیم گیری مطلوب انجام داد که بانک های اطلاعاتی جامعی از مهارت افراد جویای کار در دست باشد و تا زمانی که بانک های اطلاعاتی تشکیل نشده، تصمیم گیری نیز بسیار مشکل خواهد بود.

قنواتی گفت: فنی و حرفه ای بندر ماهشهر رشته ها و مهارت های خوبی را به شهروندان آموزش می دهد؛ اما بسیاری از شهروندان از خدمات و آموزش هایی که در این سازمان ارائه می شود، اطلاعی ندارند و در این خصوص باید تبلیغات گسترده شود.

مسئول دفتر نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کارگاه ها و آموزش های حوزه ی صنعت در مناطق حاشیه ای شهرستان و روستاها تشکیل شود و مهارت های مورد نیاز حوزه ی صنعت در این مناطق آموزش داده شود، قطعا با استقبال مردم رو به رو خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم انعقاد موافقتنامه ی دوره های ضمن خدمت با صنایع، اداره بنادر، دستگاه های اجرایی تصریح کرد: تغییر شیوه های نوین تدریس و مسلط بودن به شیوه های نو، می تواند در جذب نفرات به سازمان فنی و حرفه ای تاثیرگذار باشد.

قنواتی خاطرنشان کرد: نیاز است که از ظرفیت های فنی و حرفه ای به درستی استفاده شود. ارتباط نزدیک با آموزش و پرورش و دانشگاه ها و تاکید بر موضوع هر دانش آموز، یک مهارت، از ضروریات است و باید در بندر ماهشهر نیز به خوبی اجرایی شود.

مسئول دفتر نماینده بندر ماهشهر در پایان تاکید کرد: داشتن یک برنامه عملیاتی در حوزه ی آموزش فنی و حرفه ای با توجه به پتانسیل های شهرستان از مسائل لازم و ضروری در سطح شهرستان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر در این نشست اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین بیانات خود در روز نوزدهم رمضان فرمودند مهارت و مهارت‌آموزی دو خاصیت ویژه دارد.

فریدون بندری افزود: بر اساس فرمایشات معظم‌له، مهارت و مهارت‌آموزی به کار کیفیت و ارزش می‌دهد، بنابراین مقوله فنی و حرفه‌ای از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان بندر ماهشهر در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین مراجعات به فرمانداری و دفتر نماینده مراجعه افراد جویای کار برای درخواست اشتغال است.

بندری متذکر شد: پایش‌ها نشان می‌دهد اکثر افراد جویای کار از داشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بی‌بهره‌اند و همین موضوع عامل و مانع مهمی برای اشتغال به کار جوانان منطقه است.

وی تصریح کرد: وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و تأسیسات بندری آمار جامعه کارگری شهرستان را به رقم ۸۰ هزار نفر رسانده است.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر ادامه داد: وجود این تعداد از جامعه کارگری حلقه اتصالی به نام مهارت را می‌طلبد تا کارها کیفیت بیشتری پیدا کند.

بندری اظهار کرد: متأسفانه در شهرستان بندر ماهشهر آموزش مهارت و رغبت به مهارت‌آموزی از حد مطلوبی برخوردار نیست و پدیده مهارت‌گریزی بین جوانان رواج فراوانی دارد.

وی یادآور شد: همین مسأله به مانع بسیار مهمی برای حل مشکل اشتغال و بیکاری تبدیل شده است و باید برای ترغیب جوانان به مهارت‌آموزی تدابیر و اقدامات ویژه‌ای اندیشیده و اتخاذ شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان در پایان عنوان کرد: از سوی دیگر نیز باید نیازسنجی لازم صورت گرفته و رشته‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس نیازهای موجود منطقه باشد.

همچنین مدیرکل فنی و حرفه ای استان خوزستان در این نشست بیان کرد: توجه به اهمیت مهارت و مهارت آموزی، دغدغه خاطر مقام معظم رهبری، ریاست جمهور، دولت های مختلف و خانواده ها بوده است که در راستای تحقق این مهم، شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای تشکیل شد.

عبدالنبی سواعدی هدف از تشکیل این شورا را سیاست گذاری کلان در حوزه هدایت و راهبری مهارت آموزی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه ی مهارت منابع انسانی فعال در صنعت یکی دیگر از رسالت‌های تشکیل این شوراست که در حوزه ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های تولید و صیانت از منابع انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان خوزستان اضافه کرد: یکی از بارزترین موضوعاتی که در جامعه به صورت محسوس مشاهده می شود، موضوع آموزش گریزی است. روش های آموزشی ما در همه ی حوزه‌ها قدیمی شده است.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته، بر روی روش های مهارت آموزی در فنی و حرفه ای استان خوزستان اقداماتی انجام دادیم و طرح های بسیار خوبی در این خصوص اجرا شده است که طرح بسته مهارت شغلی یکی از این طرح ها بود.

سواعدی افزود: در این طرح، آموزش های تک مهارته را به بسته ی مهارتی تبدیل که در ملاشیه نتایج بسیار خوبی از این طرح دریافت کردیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان تاکید کرد: در نشست شورای راهبردی شهرستان ۱۰ طرح ارائه کردیم که ۵ طرح آن پذیرفته شد. اما تاکنون هیچگونه پشتیبانی از طرح های ما صورت نگرفته است که انتظار می رود برای ایجاد تحول در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی، این پشتیبانی صورت پذیرد.

521

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.