انباشت ۵ میلیون تن نهاده‌های دامی در بندرامام / سردرگمی دامداران در نتیجه سهل‌انگاری بانک مرکزی

نماینده مردم بندرماهشهر، هندیجان، امیدیه و بندرامام خمینی (ره) در مجلس شورای اسلامی گفت: علت اصلی انباشت ۵ میلیون تن نهاده‌های دامی در بندرامام و متضرر شدن دامداران در نتیجه توزیع نشدن نهاده‌های، سهل‌انگاری مسئولین بانک مرکزی است که بعد از یک ماه و نیم به صدور ابلاغیه به گمرک اقدام کرده است.

به گزارش روابط عمومی نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام‌خمینی(ره) و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی به نقل از خبرگزاری فارس، حبیب آقاجری اظهار کرد: متاسفانه در نتیجه بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولین بانک مرکزی و تاخیر در ابلاغ مجوز امکان ترخیص کالا به گمرک، ۳/۵ میلیون تن نهاده‌های دامی در بندرامام خمینی(ره) به مدت ۴۵ روز انباشته و به دست صاحبان کالا و دامداران نرسیده است.

وی افزود: همین مسئله موجب خسارت تعداد زیادی از دامداران و تلف شدن دام در کشور شده است که بدون شک تاثیر زیادی نیز بر بازار این محصولات داشته است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه مقصرین اصلی این بحران را مسئولین بانک مرکزی دانست و گفت: با وجود اینکه بانک مرکزی می توانست تنها با ذخیره ۱۰ درصد محصولات به عنوان ضمانت ارزی کالا، به ارائه مجوز ترخیص ۹۰ درصد کالا به مسئولین گمرک اقدام کند اما در این رابطه سهل‌انگاری کرده که منجر به ایجاد یک بحران در بین دامداران و صاحبان کالا شده است.

آقاجری در ادامه خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که طی روزهای آینده یک میلیون و نیم تن نهاده‌های دامی دیگر نیز از کشتی‌هایی که در حال حاضر در لنگرگاه‌ها هستند تخلیه می‌شود و این شرایط را بحرانی‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر روزانه یک هزار و ۸۰۰ کامیون الی ۲ هزار کامیون در بندر اقدام به بارگیری محصولات می‌کنند که امیدواریم این مقدار تا روزهای آینده به ۲ هزار و ۵۰۰ کامیون در روز برسد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به دلیل کاهش کامیون در بندر اشاره کرد و گفت: به علت فرا رسیدن زمان برداشت محصولات در شمال خوزستان و فاصله نزدیک شمال خوزستان تا مرکز کشور، کامیون‌داران به جای تردد در جنوب ترجیح می‌دهند به حمل و بارگیری محصول در شمال استان اقدام کنند که همین موضوع توزیع نهاده‌های دامی را در بین دامداران با مشکل جدی مواجه کرده است.

آقاجری افزود: در حال حاضر مجموعه بازرسی، نظارتی و کمیسیون مجلس شورای اسلامی با جدیت در حال پیگیری حل این مشکل هستند، البته که علت بروز این مشکل و سهل‌انگاری مسئولین دراین مورد نادیده گرفته نمی‌شود و بدون شک رسیدگی خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم مسئولین بعد از یک ماه و نیم سکوت در برابر مشکل، اهتمام ورزیده و در اولین فرصت نهاده‌های دامی را به دست دامداران برسانند تا بیش از این معیشت مردم را با خطر مواجه نکنند.

505

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.