عضو کمیسیون انرژی: مسئولان صنایع برای حفاظت از محیط زیست باید صادقانه عمل کنند/ احداث ۵ تصفیه خانه پساب برای ۲۳ مجتمع پتروشیمی کافی نیست/ سازمان حفاظت محیط زیست از احداث سد مارون‌۲ جلوگیری کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات صنایع پتروشیمی برای حفظ محیط زیست بسیار ناچیز است و متاسفانه هنوز پساب بسیاری از صنایع در خورها و دریا ریخته می‌شود که باید جلوی این اقدامات گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام خمینی(ره) و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی، حبیب آقاجری روز سه شنبه در پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی ایران که در بندر ماهشهر در حال برگزاری است، بیان داشت: محیط خور موسی و خورهای منشعب از آن دارای جغرافیای خاصی بوده که انواع گیاهان دریایی را در خود جای داده است و همین عامل، این منطقه را به یک زیستگاه مهم برای آبزیان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: صید و صیادی تا قبل از احداث صنعت پتروشیمی در منطقه، یکی از راه‌های امرار معاش مردم بود اما با احداث این صنایع و عدم رعایت قوانین محیط زیست به ویژه در دهه های ۷۰ و ۸۰ شمسی، محیط زیست آبزیان آلوده شد و تعداد آن‌ها در منطقه کاهش یافت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره کیفیت آبزیان منطقه در سالیان گذشته، اضافه کرد: در گذشته مردم شهرهای اطراف برای خرید آبزیان به بندرماهشهر مراجعه می کردند اما امروز به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی، مردم بندرماهشهر و بندر امام خمینی(ره) از آبزیان منطقه تغذیه نکرده و ماهی و میگو مورد نیاز خود را از بنادر اطراف خریداری می‌کنند.

آقاجری افزود: وجود صنعت پتروشیمی و توسعه آن برای کشور لازم است اما در کنار آن باید به محیط زیست هم توجه شود.

وی تاکید کرد: مسئولان صنایع برای حفاظت از محیط زیست باید صادقانه عمل کنند و کارهای تبلیغاتی انجام ندهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اقدامات صنایع پتروشیمی برای حفظ محیط زیست بسیار ناچیز دانست و گفت: متاسفانه هنوز پساب بسیاری از صنایع در خورها و دریا ریخته می‌شود که باید جلوی این اقدامات گرفته شود.

نماینده مردم بندر ماهشهر و بندر امام خمینی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌ کرد: احداث ۵ تصفیه خانه پساب توسط صنایع اقدام خوبی بوده که اتفاق افتاده است اما کافی نیست؛ زیرا در منطقه ۲۳ مجتمع پتروشیمی وجود دارد که هر مجتمع پساب خاص خود را دارد و جاری شدن پساب این صنایع خطر جدی برای آبزیان و محیط زیست این منطقه است.

آقاجری تاکید کرد: انتظار می‌رود برای توسعه صنایع پتروشیمی، محیط زیست الویت اصلی باشد و هیچ طرحی بدون پیوست زیست محیطی در منطقه نباید اجرا شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از احداث سد مارون دو اظهار داشت: منشا اصلی ریزگردهای خوزستان، احداث سدهایی است که در گذشته اتفاق افتاده است؛ زیرا قبل از احداث این سدها، سیلاب وارد تالاب‌ها و هورهای این استان می‌شد.

وی ادامه داد: اما به دلیل سدسازی‌های بی‌رویه، امروز آبی در رودخانه‌های خوزستان نیست و بیشتر تالاب‌ها خشک شده‌اند و با وزش باد، شاهد معضل ریزگردها هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح کرد: درحالی که رودخانه جراحی خالی از آب بوده و سد مارون یک نیز با همین مشکل مواجه است، عده‌ای به دنبال احداث سد مارون دو هستند.

آقاجری افزود: بسیاری از کشت‌ها به دلیل نبودن آب ممنوع اعلام شده اما می‌خواهند سد مارون دو را بالادست سد مارون یک احداث کنند که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست از احداث این سد جلوگیری کند.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی(ره) در مجلس شورای اسلامی نسبت به آبگیری سد چمشیر نیز انتقاد کرد و گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند سد چمشیر در محل سازند گچساران و بر کوهی از نمک احداث شده و قرار است آذر ماه آبگیری شود که انتظار می‌رود آبگیری این سد از طریق سازمان حفاظت محیط زیست مورد کارشناسی دقیق قرار گیرد.

277

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.